Where Are Children? An Analysis of the Laws on Education from 1918—2018
DOI:
https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.02Keywords:
childhood, ideology, axiolinguistics, literature, lawAbstract
The article draws on the concept of Law & Literature. The aim of the research is to indicate how the formation of the image of childhood changes in three laws on education from 1918—2018: The Act of 11 March 1932 on the education system, the Act of 15 July 1961 on the development of the education and upbringing system and the Act of September 1991 on the education system. The author analyzes to what extent the child in the above-mentioned legal acts is treated in an objective manner, and to what extent in a subjective manner. Using axiolinguistics, she tries to prove that the image of childhood inscribed in each of the texts is connected with the ideological aims of the authorities and their conception of the state. This thesis is related to the various regimes that prevailed in the Polish lands in the indicated century.
References
Andruszkiewicz M., 2012, O związkach teorii prawa i teorii literatury (refleksje w kontekście tendencji ponowoczesnych), w: Samonek A., red., Teoria prawa między nowoczesnością a postnowoczesnością, Kraków.
Andruszkiewicz M., 2017, Prawo w literaturze (law in literature). O stosowności literackiej analizy prawa w prawoznawstwie, w: Kondratczyk-Przybylska D., Niewiadomski A., Walewska E., red., Język prawny i prawniczy. I Kongres ogólnopolski, Warszawa.
Bakke M., 2010, Bio-transfiguracje: Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań.
Cybulska R. i in., 2017, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa.
Dolin K., 2007, A Critical Introduction to Law and Literature, Cambridge—New York.
Jakubowiak M., 2016, Prawo i literatura. Od dydaktyki do polityki, „Czas Kultury”, z. 3, s. 177—184.
Jakubowiak M., 2017, Kulturowe studia nad prawem autorskim, „Er(r)go. Teoria — Literatura — Kultura”, nr 34, s. 115—131.
Kuisz J., Wąsowicz M., red., 2015, Prawo i literatura. Szkice, Warszawa.
Kuisz J., Wąsowicz M., red., 2017, Prawo i literatura. Szkice drugie, Warszawa.
Lizisowa M.T., 1998, Prawem sądzić, czyli o języku Statutów litewskich w „Panu Tadeuszu”, Kraków.
Maroń G., 2018, Beletrystyczne i filmowe aluzje w argumentacji prokuratora w świetle orzeczeń sądów Stanów Zjednoczonych, „Prokuratura i Prawo”, nr 7—8, s. 192—222.
Maroń G., 2020, Odniesienia do popkultury w uzasadnieniach orzeczeń polskich sądów, „Przegląd Prawa Publicznego”, nr 5, s. 25—41.
Posner R.A., 1988, Law and Literature: A Misunderstood Relation, Cambridge.
Ward I., 1995, Law and Literature. Possibilities and Perspectives, Cambridge.
Wawrzyniak J., 1977, Równość obywateli PRL, Warszawa.
West R., 1985, Jurisprudence as Narrative: An Aesthetic Analysis of Modern Legal Theory, „New York University Law Review”, nr 2, s. 145—211.
White J.B., 1973, The Legal Imagination, Chicago.
Zarębina M., 1999, Poeta wśród prawników. O „Panu Tadeuszu inaczej”, Kraków.
Zeidler K., 2018, Estetyka prawa, Gdańsk—Warszawa.
Zeidler K., 2019, Prawo i literatura. Garść uwag spóźnionych, w: Zeidler K., Zajadło J.,
Kamień J., red., Prawo i literatura. Parerga, Gdańsk, s. 15—28.
Źródła internetowe
Andruszkiewicz M., 2014, Interpretacja prawnicza a interpretacja literacka — kilka uwag, „Krytyka Prawa”, t. 6. https://publisherspanel.com/api/files/view/20957.pdf [data dostępu: 22.04.2022].
Bełza M., 2016, Inny, „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, z. 1, s. 99—112. http://bityl.pl/wDcCV [data dostępu: 28.04.2022].
Christ M., 2013, Indywidualizacja i skuteczność procesu kształcenia a zdolności kierunkowe uczniów integrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Katowice. http://bityl.pl/OAh83 [data dostępu: 12.05.2022].
Gołębniak B.D., 2008, Wyjść poza scjentystyczne i personalistyczne myślenie o „uczeniu się uczenia”, w: Filipiak E., red., Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz. http://bityl.pl/jL2uj [data dostępu: 15.03.2022].
Haloszka J., 2018, Nierówności społeczne wciąż wywołują emocje, „Życie Uniwersyteckie” z 20 listopada 2018. https://uniwersyteckie.pl/zycie/nierownosci-spoleczne-wciaz-wywoluja-emocje [data dostępu: 22.04.2022].
Markowska-Manista U., Dąbrowa E., 2016, Uczeń jako „Inny” w polskiej przestrzeni edukacyjnej — krytyczne spojrzenie na szkołę w kontekście zróżnicowania kulturowego, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 5, s. 34—51. http://bityl.pl/mp474 [data dostępu: 20.05.2022].
Maroń G., 2010, Formuły sprawiedliwości dystrybutywnej, „Resovia Sacra. Studia Teologiczno-Filozoficzne Diecezji Rzeszowskiej”, z. 17, s. 195—218. http://bityl.pl/bTv11 [data dostępu: 12.05.2022].
Sakowicz-Boboryko A., 2010, Edukacja integracyjna jako szansa dla wszystkich — założenia a rzeczywistość, w: Jaszczyszyn E., Szada-Borzyszkowska J., red., Edukacja dziecka — mity i fakty, Białystok. http://bityl.pl/wiydZ [data dostępu: 8.04.2022].
Sosnowski B., 2016, Geneza, rola i cechy preambuły w aktach prawnych, „Zeszyt Studencki Kół Naukowych Wydziału Prawa i Administracji UAM”, nr 6, s. 207—221. http://bityl.pl/CTCc8 [data dostępu: 28.04.2022].
Ustawa z dnia 11 marca 1932 r. o ustroju szkolnictwa. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19320380389/O/D19320389.pdf [data dostępu: 12.04.2022].
Ustawa z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19610320160/O/D19610160.pdf [data dostępu: 15.04.2022].
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf [data dostępu: 12.04.2022].
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910950425/O/D19910425.pdf [data dostępu: 13.04.2022]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.