Teaching Polish and the Holocaust – Discussing Anna Czerwińska-Rydel’s "Listy w butelce"
DOI:
https://doi.org/10.31261/PiL.2023.05.04Keywords:
education, Anna Czerwińska-Rydel, Irena Sendlerowa, extermination, children’s literature, teaching processAbstract
In her article, Wiktoria Krawczyk addresses the need to include in Polish lessons texts written for young readers which are devoted to the extermination of the Jewish population. An in-depth analysis of the development of Polish language teaching programs for primary schools (and for junior high schools before the 2019 reform) shows lack of references to the Holocaust in the school environment. The goal of the series of lessons proposed in this article, designed to prepare students to read and interpret Listy w butelce [Letters in a Bottle], is partially to fill this gap in the current core curriculum. This proposal has been designed with the help of innovative tools, including routines of critical thinking (“I perceive/I think/I reflect,” “kawusia” [a little coffee], “winda” [an elevator], and “Most1” [Bridge1]), the collage technique, Robert Plutchik’s diagram of emotions, the app Mentimeter, the educational film, Karen Shawn’s method of silent conversation, and sketchnoting.
References
Baluch A., 2020, Ludzie i przedmioty. Literatura dla dzieci jako szkoła estetycznej wrażliwości, „Paidia i Literatura”, nr 2, s. 59–66, https://doi.org/10.31261/PiL.2020.02.05.
Bikont A., 2017, Sendlerowa. W ukryciu, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.
Czerwińska-Rydel A., 2018, Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, ilustr. M. Szymanowicz, wyd. 2., Wydawnictwo Literatura, Łódź.
Grzeszyk M., 2020, Mapa emocji i koło uczuć – powiedz, co naprawdę czujesz!, Steskiler, 7.05.2020, https://streskiler.pl/mapa-emocji-i-kolo-uczuc-powiedz-co-naprawde-czujesz/[dostęp: 28.07.2023].
im, 2023, Irena Sendler: czyniłam ludzką powinność, Polskie Radio, 12.05.2023, https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/973435,Irena-Sendlerowa-Czynilam-ludzka-powinnosc [dostęp: 28.07.2023].
Janicka E., 2018, Świadkowie własnej sprawy. Polska narracja dominująca wobec Zagłady w trakcie Zagłady, „Studia Litteraria et Historica”, nr 7, s. 1−82, http://dx.doi.org/10.11649/slh.1478.
Kania A., 2017, Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko‑żydowskie w edukacji polonistycznej, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.
Koc K., 2021, Lekcja odwagi a pokusa milczenia, „Polonistyka. Innowacje”, nr 13, s. 109−125, https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.11.
Kółkiewicz B., 2021, O Zagładzie w szkole na lekcjach polskiego, „Polonistyka. Innowacje”, nr 13, s. 217−223, https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.19.
Leszczyński G., 2010, Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa.
Muzeum POLIN, 2022, Historie osobiste – Irena Sendlerowa i Jadwiga Piotrowska, YouTube, 15.02.2022, https://www.youtube.com/watch?v=kcXOioTjnGI&t=446s [dostęp: 28.07.2023].
Oczami dziecka. Zagłada w polskiej literaturze dziecięcej i młodzieżowej po roku 1989 [opis projektu], http://oczamidziecka.al.uw.edu.pl/ [dostęp: 28.07.2023].
Plutchik R., 2001, The Nature of Emotions. Human Emotions Have Deep Evolutionary Roots, a Fact That May Explain Their Complexity and Provide Tools for Clinical Practice, „American Scientist”, vol. 89, no. 4, s. 344−350.
Rybak K., 2017, Żyd i uchodźca. Znaczące powinowactwa narracyjne w polskiej literaturze dziecięcej ostatniej dekady, „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty”, nr 2, s. 44–62.
Rybak K., 2019, I (nie) żyli długo i szczęśliwie. Konstrukcje zakończeń w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, „Literatura Ludowa”, T. 63, nr 1, s. 10–23, http://dx.doi.org/10.12775/LL.1.2019.001.
Rybak K., 2021a, Zagłada i ideologia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Narracje o Zagładzie”, nr 1 (7), s. 155–173, https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.09.
Rybak K., 2021b, „Zupełnie inne miasto”. Obrazy warszawskiego getta w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, nr 3 (1), s. 67–84, https://doi.org/10.32798/dlk.634.
Uljasz A., 2015, „Dzieci Warszawy” Marii Zarębińskiej-Broniewskiej. Powieść o Zagładzie, „Guliwer. Dwumiesięcznik o książce dla dziecka”, nr 2, s. 11–15.
Wójcik-Dudek M., 2018, Miejsce postpamięci w edukacji międzykulturowej [rec. A. Kania, Lekcja (nie)obecności], „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 27, s. 321–334, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2018.27.19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.