Edukacja polonistyczna o Holokauście – wokół „Listów w butelce" Anny Czerwińskiej-Rydel

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2023.05.04

Słowa kluczowe:

education, Anna Czerwińska-Rydel, Irena Sendlerowa, extermination, children’s literature, teaching process

Abstrakt

In her article, Wiktoria Krawczyk addresses the need to include in Polish lessons texts written for young readers which are devoted to the extermination of the Jewish population. An in-depth analysis of the development of Polish language teaching programs for primary schools (and for junior high schools before the 2019 reform) shows lack of references to the Holocaust in the school environment. The goal of the series of lessons proposed in this article, designed to prepare students to read and interpret Listy w butelce [Letters in a Bottle], is partially to fill this gap in the current core curriculum. This proposal has been designed with the help of innovative tools, including routines of critical thinking (“I perceive/I think/I reflect,” “kawusia” [a little coffee], “winda” [an elevator], and “Most1” [Bridge1]), the collage technique, Robert Plutchik’s diagram of emotions, the app Mentimeter, the educational film, Karen Shawn’s method of silent conversation, and sketchnoting.

Biogram autora

Wiktoria Krawczyk

Wiktoria Krawczyk – magistrantka na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego; autorka artykułu Wielokierunkowy transfer pamięci traumatycznej – „Mała zagłada” Anny Janko opublikowanego na łamach czasopisma „Zagadnienia Rodzajów Literackich”; tłumaczka kilku wierszy z języka łacińskiego na język polski Gajusza Waleriusza Katullusa i Sekstusa Propercjusza; jej zainteresowania naukowe obejmują literaturę i sztukę okresu Młodej Polski, historię drugiej wojny światowej oraz problematykę gender i queer studies.

Bibliografia

Baluch A., 2020, Ludzie i przedmioty. Literatura dla dzieci jako szkoła estetycznej wrażliwości, „Paidia i Literatura”, nr 2, s. 59–66, https://doi.org/10.31261/PiL.2020.02.05.

Bikont A., 2017, Sendlerowa. W ukryciu, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.

Czerwińska-Rydel A., 2018, Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, ilustr. M. Szymanowicz, wyd. 2., Wydawnictwo Literatura, Łódź.

Grzeszyk M., 2020, Mapa emocji i koło uczuć – powiedz, co naprawdę czujesz!, Steskiler, 7.05.2020, https://streskiler.pl/mapa-emocji-i-kolo-uczuc-powiedz-co-naprawde-czujesz/[dostęp: 28.07.2023].

im, 2023, Irena Sendler: czyniłam ludzką powinność, Polskie Radio, 12.05.2023, https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/973435,Irena-Sendlerowa-Czynilam-ludzka-powinnosc [dostęp: 28.07.2023].

Janicka E., 2018, Świadkowie własnej sprawy. Polska narracja dominująca wobec Zagłady w trakcie Zagłady, „Studia Litteraria et Historica”, nr 7, s. 1−82, http://dx.doi.org/10.11649/slh.1478.

Kania A., 2017, Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko‑żydowskie w edukacji polonistycznej, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Koc K., 2021, Lekcja odwagi a pokusa milczenia, „Polonistyka. Innowacje”, nr 13, s. 109−125, https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.11.

Kółkiewicz B., 2021, O Zagładzie w szkole na lekcjach polskiego, „Polonistyka. Innowacje”, nr 13, s. 217−223, https://doi.org/10.14746/pi.2021.13.19.

Leszczyński G., 2010, Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa.

Muzeum POLIN, 2022, Historie osobiste – Irena Sendlerowa i Jadwiga Piotrowska, YouTube, 15.02.2022, https://www.youtube.com/watch?v=kcXOioTjnGI&t=446s [dostęp: 28.07.2023].

Oczami dziecka. Zagłada w polskiej literaturze dziecięcej i młodzieżowej po roku 1989 [opis projektu], http://oczamidziecka.al.uw.edu.pl/ [dostęp: 28.07.2023].

Plutchik R., 2001, The Nature of Emotions. Human Emotions Have Deep Evolutionary Roots, a Fact That May Explain Their Complexity and Provide Tools for Clinical Practice, „American Scientist”, vol. 89, no. 4, s. 344−350.

Rybak K., 2017, Żyd i uchodźca. Znaczące powinowactwa narracyjne w polskiej literaturze dziecięcej ostatniej dekady, „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty”, nr 2, s. 44–62.

Rybak K., 2019, I (nie) żyli długo i szczęśliwie. Konstrukcje zakończeń w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie, „Literatura Ludowa”, T. 63, nr 1, s. 10–23, http://dx.doi.org/10.12775/LL.1.2019.001.

Rybak K., 2021a, Zagłada i ideologia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Narracje o Zagładzie”, nr 1 (7), s. 155–173, https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.09.

Rybak K., 2021b, „Zupełnie inne miasto”. Obrazy warszawskiego getta w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku, „Dzieciństwo. Literatura i Kultura”, nr 3 (1), s. 67–84, https://doi.org/10.32798/dlk.634.

Uljasz A., 2015, „Dzieci Warszawy” Marii Zarębińskiej-Broniewskiej. Powieść o Zagładzie, „Guliwer. Dwumiesięcznik o książce dla dziecka”, nr 2, s. 11–15.

Wójcik-Dudek M., 2018, Miejsce postpamięci w edukacji międzykulturowej [rec. A. Kania, Lekcja (nie)obecności], „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 27, s. 321–334, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2018.27.19.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-29

Jak cytować

Krawczyk, W. (2023). Edukacja polonistyczna o Holokauście – wokół „Listów w butelce" Anny Czerwińskiej-Rydel. Paidia I Literatura, (5), 1–9. https://doi.org/10.31261/PiL.2023.05.04

Numer

Dział

Varia