Magia niepozornych rzeczy w twórczości Justyny Bednarek

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.06

Słowa kluczowe:

children’s literature, Justyna Bednarek, object /thing, “thing studies

Abstrakt

Małgorzata Ewa Chrobak’s aim in this article is to read Justyna Bednarek’s books for children from the perspective of “thing studies.” Chrobak investigates how everyday objects and their re-use are represented in a selection of those books, e.g., Nowe przygody skarpetek (jeszcze bardziej niesamowite) [The Socks’ New Adventures (More Amazing Than Ever)]; Banda Czarnej Frotté [The Band of the Black Frotté]; Skarpetki powracają! [The Socks Are Back!]; Zielone piórko Zbigniewa [Zbigniew’s Green Feather]; Skarpetki kontratakują! [The Socks Strike Back!]. Chrobak examines the possibilities of applying two interpretive categories to Bednarek’s fiction, those of “biography of things” and “cultural recycling.”

Biogram autora

Małgorzata Ewa Chrobak - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie

Małgorzata Chrobak — profesor uczelni w Katedrze Literatury Polskiej XX—XXI Wieku i Krytyki Literackiej IFP w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Kieruje Centrum Badań nad Literaturą i Kulturą dla Dzieci i Młodzieży UP. Autorka książek: Realizm magiczny w polskiej literaturze dla dzieci i młodzieży (Kraków 2010) oraz Bohater literatury dziecięcej i młodzieżowej z okresu PRL-u. Między kreacją a recepcją (Kraków 2019), współredaktorka tomów: Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci (Rzeszów 2012); O tym, co Alicja odkryła. W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży (Kraków 2015); Światy dzieciństwa. Infantylizacje w literaturze i kulturze (Kraków 2016); (Re)konstrukcje przeszłości w prozie Antoniny Domańskiej (Kraków 2019) oraz rocznika „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”. Autorka licznych artykułów w książkach zbiorowych z zakresu historii, teorii oraz kultury dla dzieci i młodzieży.

Bibliografia

Literatura

Brach-Czaina J., 1999, Szczeliny istnienia, Kraków.

Cieślikowski J., 1967, Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław.

Dąbrówka A. i in., 1998, Słownik synonimów, Warszawa.

Féral J., 2010, Odpadki i zagadki: od Mony Lisy do Rambo, Borowski M., Sugiera M., przeł., „Didaskalia”, nr 95, s. 36—41.

Iwasiów I., 2015, Twórczość niepozorna na barykadzie codzienności, w: Grądziel-Wójcik J., Kwiatkowska A., Marzec L., red., Twórczość niepozorna. Szkice o literaturze, Kraków, s. 17—26.

Kantor T., 1976, Realność najniższej rangi (notatki), w: Tegoż, Ambalaże, Warszawa.

Kopytoff I., 2005, Kulturowa biografia rzeczy — utowarowienie jako proces, w: Kempny M., Nowicka E., red., Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, Warszawa.

Książek M., 2013, Jakuck. Słownik miejsca, Wołowiec, s. 17—18.

Kulisz M., 2007, Recykling a kultura, „ER(R)Go. Teoria — Literatura — Kultura”, nr 1, s. 23—29.

Olsen B., 2013, W obronie rzeczy. Archeologia i ontologia przedmiotów, Shallcross B., przeł., Warszawa.

Rąbkowska E., 2016, „Śmieciowe” zwierzęta (trash animals) i „dzieci śmieci”. Relacje dziecka i zwierzęcia w literaturze dla dzieci i młodzieży, w: Mik A., Pokora P., Skowera M., red., Czytanie menażerii. Zwierzęta w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, Warszawa, s. 31—52.

Rybczyński W., 1996, Dom. Krótka historia idei, Husarska K., przeł., Gdańsk—Warszawa.

Skowera M., 2019, W krainie odpadów. „Wszystkie śmieci LonNiedynu” Chiny Miéville’a, w: Mik A., Niewczerzał M., Rąbkowska E., Leszczyński G., red., O czym mówią rzeczy? Świat przedmiotów w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, Warszawa, s. 197—221.

Sommer M., 2003, Zbieranie. Próba filozoficznego ujęcia, Merecki J., przeł., Warszawa.

Ungeheuer-Gołąb A., 2018, Inny Ja. O zabawkach jako bohaterach utworów literackich dla dzieci, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 3, s. 75—93.

Ungeheuer-Gołąb A., 2020, O istocie żywych bytów w literaturze dla dzieci i młodzieży (na przykładzie prozy dla dzieci i młodzieży), w: Niesporek-Szamburska B., Wójcik-Dudek M., red., Zmysły i literatura dla dzieci dla dzieci i młodzieży, Katowice, s. 63—72.

Ungeheuer-Gołąb A., 2021, Co powiedziały mi skarpetki… — wzór bohatera literackiego w prozie Justyny Bednarek, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 4 (62), s. 69—80.

Wądolny-Tatar K., 2011, Renaty Piątkowskiej opowiadania z ramą, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” XI, s. 97—103.

Zabawa K., 2013, Narrator — autor. Strategie narracyjne, w: tejże, Rozpoczęta opowieść. Polska literatura dla dzieci i młodzieży po 1989 roku wobec kultury współczesnej, Kraków, s. 228—234.

Źródła internetowe

Piekarski P., Lepię dawne mity na nowo [Wywiad z Justyną Bednarek]. https://www.granice.pl/publicystyka/justyna-bednarek-wywiad-smopsy/2034/1 [data dostępu: 21.01.22].

Stuch M., Nie mam problemu, by uczynić ze skarpetki bohatera romantycznego [Wywiad z Justyną Bednarek]. https://warszawa.naszemiasto.pl/justyna-bednarek-nie-mam-problemu-by-uczynic-ze-skarpetki/ar/c13-3850598 [data dostępu: 21.01.22].

Świerżewska E., Zawsze jest 1000% satysfakcji [rozmowa z Justyną Bednarek]. https://www.empik.com/empikultura/zawsze-jest-1000-satysfakcji-rozmowa-z-justyna-bednarek,114533,a [data dostępu: 21.01.22].

Pobrania

Opublikowane

2022-10-05

Jak cytować

Chrobak, M. E. (2022). Magia niepozornych rzeczy w twórczości Justyny Bednarek. Paidia I Literatura, (4), 1–14. https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.06

Numer

Dział

Szkice krytyczne