How to Save Trees? A Personal Bond with a Tree in the Story Cud kwitnących sadów by Wanda Osuchowska-Orłowska and the Novels Ostatnie drzewo na Ziemi by Małgorzata Kur and A kiedy zniknie pustynia by Marie Pavlenko

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2024.06.04

Keywords:

ecocriticism, fantasy, climate fiction, Anthropocene, symbiocene, emotions, child

Abstract

The aim of the article is to present the short story Cud kwitnących sadów (1987) by Wanda Osuchowska-Orłowska and the novels Ostatnie drzewo na Ziemi (2021) by Małgorzata Kur and A kiedy zniknie pustynia (2020, Polish edition 2022) by Marie Pavlenko, addressed to young readers. These stories, subjected to an ecocritical reading, can help in repairing the future thanks to new, better stories about it, as postulated by Marcin Napiórkowski. All of the above-mentioned texts analyzed in the article are intended to make the recipient aware of the consequences that threaten the human species if all trees disappear from the Earth. These are fantasy stories set in the near future. They all bring hope that even damaged ecosystems can be rebuilt, and the key to this is the personal involvement of people – scientists, but above all, children characters – in saving trees. This personal involvement is made possible by building a personal relationship with trees. This bond in turn, is created thanks to stories passed down from generation to generation.

References

Dziadek M., 2023, Sztuka dostrajania się. W stronę roślinno-ludzkich relacyjności, w: Performatyka. Poza kanonem, T. 3: Końce świata i nowe relacyjności, red. Ł. Iwanczewska, A. Półtorak, Wiele Kropek, Kraków, s. 53–63, pobrano z: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/310290/iwanczewska_poltorak_performatyka_poza_kanonem_2023.pdf?sequence=1&isAllowed=y [28.03.2024].

Godawa J., 2021, Zielona inkluzja, czyli o relacji człowieka z przyrodą, outdoor education i leśnej bajce, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Kur M., 2021, Ostatnie drzewo na Ziemi, Wydawnictwo Ezop, Warszawa.

Louv R., 2014, Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury, [przeł. A. Rogozińska], Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa.

Mencwel J., 2020, Betonoza: jak się niszczy polskie miasta, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Napiórkowski M., 2022, Naprawić przyszłość. Dlaczego potrzebujemy lepszych opowieści, żeby uratować świat, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Niesporek-Szamburska B., Wacławek M., Obertová Z., red., 2023, Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje / The V4 Humanities Education for the Climate Diagnoses – Best Practices – Recommendations, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, https://doi.org/10.31261/PN.4174.

Obertová Z., 2023, „Climate fiction” w badaniu i nauczaniu literatury w środowisku uniwersyteckim, w: Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje / The V4 Humanities Education for the Climate Diagnoses – Best Practices – Recommendations, red. B. Niesporek-Szamburska, Z. Obertová, M. Wacławek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 81–91, https://doi.org/10.31261/PN.4174.

Ochwat M., 2020, (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu, „Polonistyka. Innowacje”, nr 12, s. 31–52, https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.3.

Ochwat M., 2023, Rozszczelnienie antropocenu. Nowy zwrot solidarnościowy w edukacji polonistycznej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, T. 14, nr 373, s. 167–180, pobrano z: https://didactica.up.krakow.pl/article/view/10663 [28.03.2024].

Osuchowska-Orłowska W., 1987, Cud kwitnących sadów, „Płomyczek”, nr 16, s. 4–9, pobrano z: http://pbc.up.krakow.pl/publication/7555 [28.03.2024].

Pavlenko M., 2022, A kiedy zniknie pustynia, przeł. A. Łuksza, We need YA, Poznań.

Simonienko K., 2021, Terapia lasem w badaniach i praktyce, Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum, Poznań.

Sławek E., 2020, Kilka uwag o pojęciu leksykalnego ekosystemu (na przykładzie języka polskiego), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, nr 15, s. 255–264, pobrano z: https://studialinguistica.up.krakow.pl/article/view/7644/6959 [28.03.2024].

Wójcik-Dudek M., 2022, Dziewczyńska postpamięć natury. „Ostatnie drzewo na Ziemi” Małgorzaty Kur, „Bibliotekarz Podlaski”, nr 3, s. 143–157, https://doi.org/10.36770/bp.725.

Published

2024-12-27

How to Cite

Starnawska, K. (2024). How to Save Trees? A Personal Bond with a Tree in the Story Cud kwitnących sadów by Wanda Osuchowska-Orłowska and the Novels Ostatnie drzewo na Ziemi by Małgorzata Kur and A kiedy zniknie pustynia by Marie Pavlenko. Paidia and Literature, 1–19. https://doi.org/10.31261/PiL.2024.06.04

Issue

Section

Articles