Jak ocalić drzewa? Osobista więź z drzewem w opowiadaniu Cud kwitnących sadów Wandy Osuchowskiej-Orłowskiej oraz powieściach Ostatnie drzewo na Ziemi Małgorzaty Kur i A kiedy zniknie pustynia Marie Pavlenko

Авторы

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2024.06.04

Ключевые слова:

ekokrytyka, fantastyka, climate fiction, antropocen, symbiocen, emocje, dziecko

Аннотация

W artykule zaprezentowano opowiadanie Cud kwitnących sadów (1987) Wandy Osuchowskiej-Orłowskiej oraz powieści Ostatnie drzewo na Ziemi (2021) Małgorzaty Kur i A kiedy zniknie pustynia (2020) Marie Pavlenko skierowanych do młodego czytelnika. Opowieści te, poddane ekokrytycznej lekturze, mogą pomóc w postulowanym przez Marcina Napiórkowskiego naprawianiu przyszłości dzięki nowym, lepszym opowieściom o niej. Analizowane w artykule teksty prozatorskie mogą służyć uświadomieniu odbiorcy, jakie konsekwencje grożą gatunkowi ludzkiemu, jeśli z Ziemi znikną wszystkie drzewa. Są to opowieści fantastyczne, których akcja osadzona jest w niedalekiej przyszłości. Wszystkie niosą nadzieję na to, że nawet zniszczone ekosystemy da się odbudować, a kluczem do tego jest osobiste zaangażowanie ludzi – naukowców, ale przede wszystkim bohaterów dziecięcych – w ratowanie drzew. To zaangażowanie jest możliwie dzięki budowaniu osobistej relacji z drzewami, ta z kolei rodzi się dzięki opowieściom przekazywanym z pokolenia na pokolenie.

Библиографические ссылки

Dziadek M., 2023, Sztuka dostrajania się. W stronę roślinno-ludzkich relacyjności, w: Performatyka. Poza kanonem, T. 3: Końce świata i nowe relacyjności, red. Ł. Iwanczewska, A. Półtorak, Wiele Kropek, Kraków, s. 53–63, pobrano z: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/310290/iwanczewska_poltorak_performatyka_poza_kanonem_2023.pdf?sequence=1&isAllowed=y [28.03.2024].

Godawa J., 2021, Zielona inkluzja, czyli o relacji człowieka z przyrodą, outdoor education i leśnej bajce, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Kur M., 2021, Ostatnie drzewo na Ziemi, Wydawnictwo Ezop, Warszawa.

Louv R., 2014, Ostatnie dziecko lasu. Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury, [przeł. A. Rogozińska], Grupa Wydawnicza Relacja, Warszawa.

Mencwel J., 2020, Betonoza: jak się niszczy polskie miasta, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Napiórkowski M., 2022, Naprawić przyszłość. Dlaczego potrzebujemy lepszych opowieści, żeby uratować świat, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Niesporek-Szamburska B., Wacławek M., Obertová Z., red., 2023, Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje / The V4 Humanities Education for the Climate Diagnoses – Best Practices – Recommendations, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, https://doi.org/10.31261/PN.4174.

Obertová Z., 2023, „Climate fiction” w badaniu i nauczaniu literatury w środowisku uniwersyteckim, w: Edukacja humanistyczna V4 dla klimatu. Rozpoznania – dobre praktyki – rekomendacje / The V4 Humanities Education for the Climate Diagnoses – Best Practices – Recommendations, red. B. Niesporek-Szamburska, Z. Obertová, M. Wacławek, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 81–91, https://doi.org/10.31261/PN.4174.

Ochwat M., 2020, (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu, „Polonistyka. Innowacje”, nr 12, s. 31–52, https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.3.

Ochwat M., 2023, Rozszczelnienie antropocenu. Nowy zwrot solidarnościowy w edukacji polonistycznej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, T. 14, nr 373, s. 167–180, pobrano z: https://didactica.up.krakow.pl/article/view/10663 [28.03.2024].

Osuchowska-Orłowska W., 1987, Cud kwitnących sadów, „Płomyczek”, nr 16, s. 4–9, pobrano z: http://pbc.up.krakow.pl/publication/7555 [28.03.2024].

Pavlenko M., 2022, A kiedy zniknie pustynia, przeł. A. Łuksza, We need YA, Poznań.

Simonienko K., 2021, Terapia lasem w badaniach i praktyce, Wydawnictwo Naukowe Silva Rerum, Poznań.

Sławek E., 2020, Kilka uwag o pojęciu leksykalnego ekosystemu (na przykładzie języka polskiego), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Linguistica”, nr 15, s. 255–264, pobrano z: https://studialinguistica.up.krakow.pl/article/view/7644/6959 [28.03.2024].

Wójcik-Dudek M., 2022, Dziewczyńska postpamięć natury. „Ostatnie drzewo na Ziemi” Małgorzaty Kur, „Bibliotekarz Podlaski”, nr 3, s. 143–157, https://doi.org/10.36770/bp.725.

Загрузки

Опубликован

2024-12-27

Как цитировать

Starnawska, K. (2024). Jak ocalić drzewa? Osobista więź z drzewem w opowiadaniu Cud kwitnących sadów Wandy Osuchowskiej-Orłowskiej oraz powieściach Ostatnie drzewo na Ziemi Małgorzaty Kur i A kiedy zniknie pustynia Marie Pavlenko. Paidia I Literatura, 1–19. https://doi.org/10.31261/PiL.2024.06.04

Выпуск

Раздел

Rozprawy