Gdy ludzi nie ma, zwierzęta harcują. Motywy zwierzęce w polskim komiksie dziecięcym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.05

Słowa kluczowe:

komiks, Animal studies, komiks zwierzęcy, zwierzęta, powieść graficzna

Abstrakt

Komiksy dla dzieci są znaczącą częścią rynku książki nie tylko w Polsce. Pozycje te są istotne, ponieważ przygotowują młodych odbiorców do aktywnego uczestnictwa w kulturze. Autor artykułu szczegółowo przeanalizował i zinterpretował najnowsze polskie komiksy adresowane do najmłodszych czytelników pod kątem wątków animalistycznych. W pierwszej kolejności podzielił wybrane utwory na dwie grupy: te, w których zwierzęta towarzyszą człowiekowi oraz takie, gdzie zwierzęta są głównymi bohaterami (klasyczne oraz hybrydowe – łączące komiks z innymi formami wypowiedzi). Badacz przywołał przykłady takie jak: Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych (Aleksandra i Daniel Mizielińscy), cykl „Umarły las” (Adam Wajrak, Tomasz Samojlik), „Bardzo dzika opowieść” (Marcin Podolec, Tomasz Samojlik), „Detektyw Miś Zbyś na tropie” (Maciej Jasiński oraz Piotr Nowacki) czy „Rysiek i Królik” (Łukasz Piotrkowicz, Krzysztof Budziejewski, Katarzyna Urbaniak). Przedstawiając wybrane dzieła, autor tekstu posłużył się stanowiskami polskich badaczy komiksu (Wojciech Birek, Jerzy Szyłak, Michał Traczyk), ale powołał się także na naukowców specjalizujących się w dziedzinie Animal Studies (Anna Wąs, Piotr Skubała, Mirosław Twardowski). Artykuł stanowi przegląd różnych rozwiązań formalnych zastosowanych przez autorów (karty, stylistyka kadrów, hybrydy gatunkowe).

Biogram autora

Kamil Wrzeszcz - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Kamil Wrzeszcz — student Szkoły Doktorskiej w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach w Instytucie Nauk o Kulturze. Zajmuje się badaniem komiksów, powieści graficznych oraz liberaturą, czyli literaturą totalną, której założeniem jest to, by tekst i forma książki stanowiły integralną całość. Jako kierownik projektu otrzymał grant mobilnościowy Central European Exchange Program for University Studies (CEEPUS), który pozwolił na realizację projektu pt. Komiks polski wobec komiksu chorwackiego — studium komparatystyczne na Uniwersytecie w Zagrzebiu. Jego opowiadania graficzne pojawiły się m.in. w „Zeszytach Komiksowych”, „Kwartalniku Artystycznym Bliza” czy „Fabularie Kultura Stan Najnowszy”.

Bibliografia

Adamczykowa Z., 2008, Literatura „czwarta” — w kręgu zagadnień teoretycznych, w: Heska-Kwaśniewicz K., red., Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), Katowice.

Birek W., 2014, Z teorii i praktyki komiksu. Propozycje i obserwacje, Poznań.

Bykowski I., 2019, Literatura dziecięca w oczach rodziców: analizy i refleksje, Sosnowiec.

Chmielewski H.J. [Papcio Chmiel] 1957—, „Tytus, Romek i A’Tomek”, Warszawa.

Cieślikowski J., 1985a, Literatura osobna, Warszawa.

Cieślikowski J., 1985b, Wielka zabawa, Wrocław.

Graban-Pomirska M., 2015, Nie tylko Kopernik. Życiorysy wybitnych kobiet w książkach dla dzieci i młodzieży, w: Olszewska B., Pajączkowski O., Urbańczyk L., red., „Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży — biografie, Opole.

Jasiński M., Nowacki P., 2013—2021, „Detektyw Miś Zbyś na tropie”, Warszawa.

Kołomycka B., 2015—2021, „Malutki Lisek i Wielki Dzik”, Warszawa.

Miklaszewska I., Miklaszewski P., 2020—2022, „Podróże z pazurem”, Kutno.

Mizielińska A., Mizieliński D., 2020, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych, Warszawa.

Piotrkowicz Ł., Budziejewski K., Urbaniak K., 2014—2016, „Rysiek i Królik”, Warszawa.

Podolec M., 2017—2022, „Bajka na końcu świata”, Warszawa.

Reynolds K., 2011, Children’s Literature: A Very Short Introduction, New York.

Samojlik T., 2014, Ostatni żubr, Warszawa.

Samojlik T., Wajrak A., 2016—2018, „Umarły las”, Warszawa.

Skubała P., 2018, Emocje i etyka, czyli co łączy mnie ze zwierzętami, w: Kubisz M., Tymieniecka-Suchanek J., red., Zwierzę — język — emocje. Dyskursy i narracje, Katowice.

Szyłak J., 2000, Komiks, Kraków.

Toeplitz K.T., 1985, Sztuka komiksu. Próba definicji nowego gatunku artystycznego, Warszawa.

Traczyk M., 2016, Komiks na świecie i w Polsce, Bielsko-Biała.

Twardowski M., 2018, Relacje człowiek — zwierzę w paradygmacie biocentryzmu, w: Kubisz M., Tymieniecka-Suchanek J., red., Zwierzę — język — emocje. Dyskursy i narracje, Katowice.

Wąs A., 2013, Symbolika i wymiar dydaktyczny zwierząt w literaturze (na przykładzie twórczości Juliusza Słowackiego), „Prace Licencjackie”, t. 53.

Pobrania

Opublikowane

2022-12-22

Jak cytować

Wrzeszcz, K. (2022). Gdy ludzi nie ma, zwierzęta harcują. Motywy zwierzęce w polskim komiksie dziecięcym. Paidia I Literatura, (4), 1–10. https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.05

Numer

Dział

Szkice krytyczne