Od projektu polonistycznego do proekologicznego w klasie integracyjnej SP (opis projektu)

Авторы

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.08

Ключевые слова:

metoda polonistycznego projektu edukacyjnego, kompetencje komunikacyjne, teksty kultury, problem wartości ludzkich, działania proekologiczne

Аннотация

The main purpose of Helena Barbara Balcerek’s article is to present an original project aimed at the amplification of both the language potential (communication competences) and the literary-cultural potential of sixth-grade primary-school students. The project’s method consists in problem-based learning which integrates literary-cultural content-oriented teaching and language education (including rhetoric) with educational and prosocial processes. Reflections yielded by an in-depth analysis and interpretation of texts used in the project as well as discussions concerning the problem of human values and needs lead, as it turned out during the project’s execution, to ecological issues and climate challenges facing the contemporary world. A large group of students have come up with practical ideas as to the use of available resources as means to resolve the climate crisis and to undertake pro-ecological actions.

Библиографические ссылки

Janus-Sitarz A., 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole, Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Janus-Sitarz A., 2015, Wstęp. Zdolność współdziałania — niezbędna kompetencja nauczycieli i uczniów, w: E. Strawa-Kęsek, Metoda projektu w edukacji polonistycznej, Wydawnictwo Universitas, Kraków, s. 7—11.

Nocoń J., 2014, Świadomość językowa w podręcznikach szkolnych (teoria i praktyka), w: J. Nocoń J., Tabisz A., red., Język a edukacja. Świadomość językowa, red. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 159—174.

Nocoń J., 2018, Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Konteksty — koncepcje — dylematy, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Okoń W., 1996, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa.

Rusek M., 2004, Lekcje polskiego — typy i struktura, w: Janus-Sitarz A., red., Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Wydawnictwo Universitas, Kraków, s. 27—54.

Stevenson R.L., 1995, Wyspa skarbów, Birkenmajer J. przeł., Świat Książki, Warszawa.

Strawa-Kęsek E., 2015, Metoda projektu w edukacji polonistycznej, Wydawnictwo Universitas, Kraków.

Żylińska M., 2013, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Źródła internetowe

Balcerek H., Trysińska M., 2020, Film animowany jako pomoc dydaktyczna w kształceniu dzieci z ASD, ,,Didaktické studie”, ročník 12, číslo 2, s. 78—92, http://bit.ly/cau_lidi [data dostępu: 12.02.2022].

Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, 2012, Załącznik nr 2, s. 29—32, https://www.gov.pl/attachment/ba69864d-a778-4efd-b2f5-b6cfd8cc1341 [data dostępu: 16.02.2022].

Загрузки

Опубликован

2022-08-08

Как цитировать

Balcerek, H. (2022). Od projektu polonistycznego do proekologicznego w klasie integracyjnej SP (opis projektu). Paidia I Literatura, (4), 1–12. https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.08

Выпуск

Раздел

Koniec dzieciństwa, jakie znamy?