Wokół relacji. Kilka refleksji o psychoanalitycznych inspiracjach w metodyce polonistycznej

Авторы

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2023.05.02

Ключевые слова:

psychoanalysis, child development, methodology of teaching Polish literature

Аннотация

Jan Zdunik discusses psychoanalytic theories of development put forth by D. W. Winnicott and W. R. Bion and enquires whether it is possible to use psychoanalytic insights in the development of the methodology of Polish, and in particular in redefining the methods of teaching Polish literature. For this purpose, Zdunik introduces four concepts: holding, reverie, potential space, and mirroring. When critically examining the most important approaches to the methodology of Polish, he suggests broadening its scope by including the insights of British psychoanalysts. Next, he puts forth some practical guidelines for teachers and points to methods that could be useful in Polish literature lessons. In the conclusions, Zdunik considers the possibilities of making changes in the existing methodology and the scope of their implementation.

Биография автора

Jan Zdunik, Uniwersytet Warszawski

Jan Zdunik – doktor nauk humanistycznych, literaturoznawca i psycholog. Pracuje w Instytucie Polonistyki Stosowanej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się metodyką nauczania literatury polskiej, literaturą lat 1905–1939 oraz związkami między psychoterapią a literaturoznawstwem i metodyką nauczania literatury polskiej. Przez kilka lat uczył literatury polskiej w liceum z programem matury międzynarodowej. Kształci się w zorientowanej psychoanalitycznie psychoterapii, praktykuje jako psychoterapeuta indywidualny oraz grupowy.

Библиографические ссылки

Bałus W., 2008, Do granic możliwości. O portretach zdwojonych Stanisława Wyspiańskiego, „Przestrzenie Teorii”, nr 9, s. 19–28, https://doi.org/10.14746/pt.2008.9.2.

Bielik-Robson A., 2000, Wolność: spełniona zależność. Psychoanalityczna wykładnia pojęcia uwarunkowania, „Przegląd Filozoficzny”, nr 3 (35), s. 93–107.

Bion W.R., 2011, Uczenie się na podstawie doświadczenia, przeł. D. Golec, ze wstępem M. Łapińskiego, Oficyna Ingenium, Warszawa.

Bowbly J., 2016, Przywiązanie, przeł. M. Polaszewska-Nicke, wyd. 1., 1. dodr., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Chrobak M., 2011, Między baśnią a mitem. „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza z perspektywy krytyki tematycznej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria”, z. 11, s. 139–151.

Cichoń A., 2004, W kręgu zagadnień literatury kolonialnej – „W pustyni i w puszczy” Henryka Sienkiewicza „ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura”, z. 8, s. 91–108, pobrano z: https://www.journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2329 [26.11.2023].

Dziaczkowska L., 2020, Autentyczność i pasja nauczyciela jako uwarunkowania rozwoju ucznia. Pedeutologiczne inspiracje płynące z biografii Anny Nagórskiej (1882–1963), „Roczniki Pedagogiczne”, nr 2, s. 35–49, https://doi.org/10.18290/rped20122-4.

Furmaniak K., Olkowska A., 2019, Popkultura i media społecznościowe w nauczaniu języka, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, s. 67–71.

Galli J., 2017, Terapeuta, pacjentka i milczenie. Zjawisko milczenia z perspektywy psychoanalitycznej „Psychoterapia”, nr 4, s. 17–28.

Hymans S., 2012, The School as Holding Environment, „Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy”, vol. 11, s. 205–216, https://doi.org/10.1080/15289168.2012.700793.

Jacobs M., 2007, Donald W. Winnicott, przeł. A. Czownicka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Janus-Sitarz A., 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje, oceny, propozycje, Universitas, Kraków.

Jeziorański M., 2022, Milcząca obecność ciszy w refleksji pedagogicznej, „Ateneum Kapłańskie”, z. 2, s. 262–273.

Kostrzewa N., 2021, W gabinecie luster, WunderBlock. Psychoanaliza i filozofia, 10.05.2021, https://wunderblock.pl/blog/w-gabinecie-luster/ [dostęp: 26.11.2023].

Kościerzyńska J. i in., 2017, Nowe „Słowa na start”. Podręcznik do języka polskiego dla klasy 7 szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa.

Kulig A., 2016, Z sieci do zeszytu. Media społecznościowe w pracy ze szkolną lekturą, w: Edukacja polonistyczna jako zobowiązanie. Powszechność i elitarność polonistyki, red. E. Jaskółowa i in., T. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 297–310.

Kulig-Kozłowska A., 2017, Facebook w ławce szkolnej. Media społecznościowe a edukacja polonistyczna, Universitas, Kraków.

Levy E., Campbell K.J., 2000, D.W. Winnicott in the Literature Classroom, „Teaching English in the Two Year College”, vol. 27, issue 3, s. 320–328.

Łodej-Sobańska W., 2013, Grupa – obiekt pomieszczany i pomieszczający, w: Myślenie grupowo-analityczne w praktyce klinicznej. Materiały wybrane z konferencji Instytutu Analizy Grupowej „Rasztów” z lat 2004–2012, przekł. P. Wieczorek i in., red. M. Sosnowska, A. Jastrzębska, E. Fira-Kremba, Oficyna Ingenium, Warszawa, s. 125–140.

McCabe M., 2011, Jung and Winnicott in the Classroom: Holding, Mirroring, Potential Space and the Self, w: Teaching Jung, AAR Teaching Religious Studies Series, eds. K. Bulkeley, W. Clodagh, online ed., Oxford Academic, 22 Sept., https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199735426.003.0015.

Miłosz C., 2015, Wiersze wszystkie, Wydawnictwo Znak, Kraków.

Myrdzik B., 2006, Zrozumieć siebie i świat. Szkice i studia o edukacji polonistycznej, Wydawnictwo UCMS, Lublin.

Myrdzik B., 2017, O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych, „Educatio Nova”, vol. 2, s. 115–128.

Nalaskowski A., 2002, Przestrzenie i miejsca szkoły, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Nosek A., 2002, Macierzyństwo w twórczości Stanisława Wyspiańskiego, w: Wiek kobiet w literaturze, red. J. Zacharska, M. Kochanowski, Trans Humana, Białystok, s. 215–220.

Ogden T.H., 1992, Potential Space, w: Tenże, The Matrix of The Mind. Object Relations and The Psychoanalytic Dialogue, Karnac Books, London, s. 203–232.

Ogden T.H., 2011, O trzymaniu i pomieszczaniu, byciu i śnieniu, w: Tenże, Sztuka psychoanalizy. Śnienie niewyśnionych snów i urwanych krzyków, przekł. D. Golec, L. Kalita, Warszawa, s. 129–147.

Olearczyk T., 2014, Cisza w teorii i praktyce pedagogicznej. Obraz interdyscyplinarny, w: Cisza w teorii i praktyce. Obraz interdyscyplinarny, red. T. Olearczyk, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM–Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków, s. 24–50.

Olearczyk T., 2016, Cisza w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza AFM–Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków.

Pistiner de Cortiñas L., 2018, Uczenie się na podstawie doświadczenia – funkcja alfa i zamyślenie, w: Tenże, O rozwoju umysłu. Idee Biona i przekształcenia w psychoanalitycznej praktyce klinicznej, przeł. D. Golec, Oficyna Ingenium, Warszawa, s. 141–158.

Rusek M., 2019, „Archiwum” i „repertuar”. Kłopoty z klasyką w szkole podstawowej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, vol. 10 (285), s. 134–143.

Strojnowski J., 1995, Interakcyjne koncepcje tworzenia się jaźni u dziecka, „Roczniki Filozoficzne”, z. 4, s. 61–74.

Szpak M., 2014, Rozwój symbolizacji. Wybrane perspektywy psychoanalityczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Śliwerski B., 2021, Krytyka systemu klasowo-lekcyjnego, w: B. Śliwerski, M. Paluch, Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, s. 35–88.

Umerle T., 2011, „Dar” Czesława Miłosza w kontekście filozofii daru Jacques’a Derridy, „Przestrzenie Teorii”, nr 15, s. 95–110, https://doi.org/10.14746/pt.2011.15.5.

Węc K., 2007, Psychoanaliza w dyskursie edukacyjnym. Radykalność humanistyczna teorii i praktyki pedagogicznej. Konteksty nie tylko Lacanowskie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Winnicott D., 2011a, Lustrzana rola matki i rodziny w rozwoju dziecka, w: Tenże, Zabawa a rzeczywistość, przeł. A. Czownicka, Wydawnictwo Imago, Gdańsk, s. 153–161.

Winnicott D., 2011b, Miejsce doświadczeń związanych z kulturą, w: Tenże, Zabawa a rzeczywistość, przeł. A. Czownicka, Wydawnictwo Imago, Gdańsk, s. 133–144.

Winnicott D., 2011c, Miejsce, w którym żyjemy, w: Tenże, Zabawa a rzeczywistość, przeł. A. Czownicka, Wydawnictwo Imago, Gdańsk, s. 145–152.

Winnicott D., 2011d, Obiekty przejściowe i zjawiska przejściowe, w: Tenże, Zabawa a rzeczywistość, przeł. A. Czownicka, Wydawnictwo Imago, Gdańsk, s. 21–50.

Winnicott D., 2015, Pojęcie fałszywego self, w: Tenże, Dom jest punktem wyjścia. Eseje psychoanalityczne. Jednostka – rodzina – społeczeństwo, przeł. A. Czownicka, Wydawnictwo Imago, Gdańsk, s. 64–69.

Winnicott D., 2018, Teoria relacji dziecko – niemowlę, w: Tenże, Procesy dojrzewania i sprzyjające środowisko. Badania nad teorią rozwoju emocjonalnego, przekł. A. Czownicka, Wydawnictwo Imago, Gdańsk, s. 42–64.

Wnęk J., 2014, Problem ciszy w refleksji pedagogicznej, w: Cisza w teorii i praktyce. Obraz interdyscyplinarny, red. T. Olearczyk, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM–Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków, s. 153–178.

Wójcicka E., 2017, Rola mediów społecznościowych w kształtowaniu kultury czytelniczej nastolatków, „Folia Bibliologica”, vol. 59, s. 135–151.

Zając M., 2021, „Janko Muzykant”. Muzyka i pragnienie, „Konteksty Kultury”, T. 18, z. 4, s. 587–598.

Żółtowski D., 2019, Czytanie emocji i czytanie emocjami w procesie lektury szkolnej, w: Dlaczego szkoła nie ufa emocjom? Dążenia emocjonalne w szkole i na uczelni, red. W. Heller, M. Kaźmierska, M. Wieczorek, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, Poznań–Kalisz, s. 85–94.

Загрузки

Опубликован

2023-12-29

Как цитировать

Zdunik, J. (2023). Wokół relacji. Kilka refleksji o psychoanalitycznych inspiracjach w metodyce polonistycznej. Paidia I Literatura, (5), 1–17. https://doi.org/10.31261/PiL.2023.05.02

Выпуск

Раздел

Varia