Jak żyć na Ziemi? Uczniowie antropocenu czytają „Bajki filozoficzne” Michela Piquemala

Авторы

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2024.06.08

Ключевые слова:

człowiek, ekologia, środowisko naturalne, klimat, oddziaływanie, zmiana

Аннотация

Artykuł analizuje książkę Bajki filozoficzne. Jak żyć na Ziemi? Michela Piquemala (2015) z perspektywy ekologicznej. Cykl Bajki filozoficzne, zainicjowany w 2003 roku, zdobył szerokie uznanie na świecie i w Polsce. Seria książek Michela Piquemala zawiera bajki i inne teksty kultury pochodzące z różnych kultur i epok historycznych. Trzecia część cyklu koncentruje się na relacji człowiek-przyroda-planeta oraz wskazuje na potrzebę harmonii ludzi z naturą oraz odpowiedzialność ekologiczną współczesnego społeczeństwa. Książka Jak żyć na Ziemi? zwraca uwagę na pilne problemy ekologiczne, takie jak zanieczyszczenie środowiska, globalne ocieplenie, klęski żywiołowe, wymieranie gatunków, nadprodukcja toksycznych śmieci. Pytania i komentarze w modułach W pracowni filozofa pomagają czytelnikom zrozumieć głębsze znaczenia tekstów i pobudzają refleksję nad współczesnymi wyzwaniami ekologicznymi. Michel Piquemal podkreśla, że ekologia jako nauka o Ziemi obejmuje zrozumienie konsekwencji ludzkich działań na środowisko, a bajki w jego zbiorze mają na celu edukację ekologiczną młodzieży oraz inspirację do działań na rzecz ochrony środowiska. Ta część Bajek filozoficznych jest nie tylko literackim wprowadzeniem do problematyki ekologicznej, ale także zachętą do krytycznego myślenia o kryzysie klimatycznym. Książka ukazuje, jak bajki z różnych kultur mogą edukować na temat bioróżnorodności, zrównoważonego rozwoju, odpowiedzialności zbiorowej i ochrony przyrody. W Jak żyć na Ziemi? Michel Piquemal dąży do podniesienia świadomości ekologicznej i promowania postaw proekologicznych, szczególnie wśród uczniów epoki antropocenu.

Биография автора

Anna Podemska-Kałuża, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Anna Podemska-Kałuża – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Zakładzie Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; autorka ponad 80 publikacji z zakresu edukacji wielokulturowej, poetyki odbioru różnych tekstów kultury we współczesnej szkole oraz indywidualizacji nauczania uczniów o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Jej zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą
również zagadnień wielozmysłowości w literaturze, kulturze i edukacji oraz nowoczesnych form komunikacji, zwłaszcza w przestrzeni wirtualnej. Wspólnie z Anetą Grodecką napisała książkę Wielozmysłowość. Filozofia i dydaktyka (2012). W latach 2016–2020 publikowała artykuły dla nauczycieli języka polskiego w „Polonistyce” i na platformie cyfrowej Pracownia Polonisty. Od 2019 roku realizuje projekty eksperckie, między innymi dotyczące edukacji zdalnej. Interesuje się innowacyjnymi metodami nauczania, wiele uwagi poświęca wykorzystaniu nowych technologii i multimediów we współczesnej szkole. W ostatnich latach coraz bardziej zajmują ją zagadnienia edukacji ekologicznej.

Библиографические ссылки

Bachórz J., 1994, Bajka, w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków, s. 65–68.

Bajki filozoficzne [Nota okładkowa z wydania w kolekcji „Cała Polska czyta dzieciom”, 2008 r.], Fundacja „Cała Polska czyta dzieciom”, https://calapolskaczytadzieciom.pl/ksiazka/bajki-filozoficzne/ [dostęp: 2.05.2024].

Barcz A., 2016, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice.

Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bracia: trochę rodzina, trochę przyjaciele, Zintegrowana Platforma Edukacyjna Ministerstwa Edukacji Narodowej, https://zpe.gov.pl/a/bracia-troche-rodzina-troche-przyjaciele/D18aslOCS [dostęp: 2.05.2024].

Budrewicz Z., 2023, Etyka ekologiczna na lekcjach polskiego, „Polonistyka. Innowacje”, nr 17, s. 17–30, https://doi.org/10.14746/pi.2023.17.3.

Cieślikowski J., 1975, Baśń synkretyczna, w: Tenże, Literatura i podkultura dziecięca, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 38–71.

Czapliński P., Bednarek J.B., Gostyński D., 2017, Literatura i jej natury. Przewodnik ekokrytyczny dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, Wydawnictwo Rys, Poznań.

Dołęga J.M., 2006, Ekofilozofia – nauka XXI wieku, „Problemy Ekorozwoju”, nr 1, s. 17–22.

Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 13–32.

Dziechcińska H., 1990, Bajka, w: Słownik literatury staropolskiej.(Średniowiecze – renesans – barok), red. T. Michałowska, przy udziale B. Otwinowskiej, E. Sarnowskiej-Temeriusz, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 68–70.

Fiedorczuk J., 2015, Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk.

Filozofia [dział], Wydawnictwo Muchomor, https://www.muchomor.pl/pl/c/FILOZOFIA/70 [dostęp: 2.05.2024].

Gdanowicz-Bączyk A., 2015, Narodziny i rozwój etyki środowiskowej, „Studia Ecologiae et Bioethicae”, R. 13, nr 4, s. 39–63.

Goliński Z., 1991, Bajka, w: Słownik literatury polskiego oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 22–27.

Guzy A., Ochwat M., 2022, Czy możliwe jest kształtowanie postaw proklimatycznych na lekcjach języka polskiego? Wyniki badań ankietowych, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 31, s. 1–22, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.13.

Janczewski J., oprac., 2015, Nasreddin Hodża. Wybrane anegdoty, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.

Jarzyna A., 2020, O czym myślę, kiedy myślę o zwierzętach w edukacji polonistycznej? Siedem odpowiedzi, „Polonistyka. Innowacje”, nr 11, s. 63–76, https://doi.org/10.14746/pi.2020.11.6.

Juraszek D., 2020, Antropocen dla początkujących: klimat, środowisko, pandemie w epoce człowieka, Fundacja Liberte, Łódź.

Klein N., 2004, No Logo, tłum. H. Pustuła, Wydawnictwo Świat Literacki, Warszawa.

Kocyba P., Łukianow M., Piotrowski G., 2020, Młodzieżowe strajki klimatyczne w Polsce: kto protestuje i dlaczego?, „Miscellanea Anthropologica et Sociologica”, T. 21, nr 4, s. 77–95, pobrano z: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/maes/article/view/6422 [27.09.2024].

Krulicka K., 2022, Zielono mi, czyli patenty na ekopolski, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 31, s. 1–15, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.02.

Lange A., 2021, Im dalej w las tym więcej drzew? Kształtowanie wrażliwości na naturę w edukacji polonistycznej w szkole podstawowej, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Współczesnego Języka Polskiego”, T. 30, s. 65–80, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.05.

Leonid Sołowiow: „Przygody Hodży Nasreddina”, Wydawnictwo Akademickie Dialog, https://wydawnictwodialog.pl/przygody-hodzy-nasreddina,73,1754.html [dostęp: 4.05.2024].

Marzec A., 2021, Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Michel Piquemal: „Bajki filozoficzne. Opowieści mędrca Sofiosa”, Muchomor, https://www.muchomor.pl/pl/p/Bajki-filozoficzne.-Opowiesci-medrca-Sofiosa/186 [dostęp: 2.05.2024].

Niesporek-Szamburska B., 2008, Baśń, w: Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), red. K. Heska-Kwaśniewicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 47–72.

Niesporek-Szamburska B., 2021, Humanistyka ekologiczna w edukacji polonistycznej, czyli o zielonym czytaniu legend o jeziorze Gopło, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N. Educatio Nova”, nr 6, s. 79–92.

Niesporek-Szamburska B., Przybyla O., 2021, Edukacja ekologiczna/klimatyczna w podstawie programowej i w seriach podręczników szkolnych do nauczania języka polskiego (jako ojczystego), „Postscriptum Polonistyczne”, nr 2, s. 1–30, https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.02.

Nycz R., 1996, Sylwy współczesne, wyd. 2, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków.

Ochwat M., 2020a, Edukacja polonistyczna wobec kryzysu klimatycznego – rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N. Educatio Nova”, nr 5, s. 185–204, https://doi.org/10.17951/en.2020.5.185-204.

Ochwat M., 2020b, (Współ)myślenie w humanistyce. Literackie ekokształcenie w epoce antropocenu, „Polonistyka. Innowacje”, nr 12, s. 31–52, https://doi.org/10.14746/pi.2020.12.3.

Piotrowska-Grot M., 2022, Literacki matecznik – o ekopoetyce i aktywnym czytaniu, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 31, s. 1–20, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.17.

Piquemal M., 1996, Petite anthologie de la mythologie, Éditions Sedrap, Toulouse.

Piquemal M., 2003, Les philo-fables, Éditions Alexandre Stanké, Paris.

Piquemal M., 2004, Bajki filozoficzne, tłum. H. Sobieraj, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa.

Piquemal M., 2006, Fables mythologiques des héros et des monstres, Éditions Albin Michel-Jeunesse, Paris.

Piquemal M., 2012, Bajki filozoficzne. Jak żyć razem?, tłum. M. Braunstein, M. Krasicki, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa.

Piquemal M., 2015, Bajki filozoficzne. Jak żyć na Ziemi?, tłum. M. Braunstein, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa.

Piquemal M., 2016, Bajki filozoficzne. Świat mitologii, tłum. M. Braunstein, M. Krasicki, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa.

Piquemal M., 2017, Drogocenna perła, w: E. Nowak, J. Gaweł, Myśli i słowa. Literatura – kultura – język. Język polski. Podręcznik. Klasa 7, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 80.

Piquemal M., 2019, Drogocenna perła, w: E. Horwath, A. Żegleń, Słowa z uśmiechem. Literatura i kultura. Język polski. Podręcznik. Klasa 6, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 152.

Piquemal M., 2020, Bajki filozoficzne. Jak żyć razem? (fragmenty), w: J. Kościerzyńska i in., Nowe słowa na start! Podręcznik do języka polskiego dla klasy siódmej dla szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa, s. 64–65.

Piquemal M., 2021, Bajki filozoficzne. Opowieści mędrca Sofiosa, tłum. M. Braunstein, Wydawnictwo Muchomor, Warszawa.

Piquemal M., 2023a, Jeżozwierze, w: I. Bartol, M. Biskupska-Duda, J. Najmanowicz-Michalak, Zamieńmy słowo. Język polski. Szkoła podstawowa. Klasa 4. Podręcznik, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 150.

Piquemal M., 2023b, Podział według wyroków bożych, w: A. Karolczyk-Kozyra i in., Zamieńmy słowo. Język polski. Szkoła podstawowa. Klasa 7. Podręcznik, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 50–51.

Scenariusz lekcji 45 z kartą pracy. Święty Łukasz „Ostrzeżenie przed chciwością”, Michel Piquemal „Drogocenna perła”, Eduranga, https://ucze.eduranga.pl/zasob/scenariusz-lekcji-45-z-karta-pracy-swiety-lukasz-ostrzezenie-przed-chciwoscia-michel-piquemal-drogocenna-perla/ [dostęp: 2.05.2024].

Skubała P., 2022, Jak edukować w czasach kryzysu klimatycznego i środowiskowego? „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, T. 31, s. 1–14, https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.09.

Sołowiow L., 1980, Przygody Hodży Nasreddina, tłum. I. Zabłudowska, [wyd. 2], Iskry, Warszawa.

Sołowiow L., 2003, Przygody Hodży Nasreddina, tłum. I. Zabłudowska, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.

Sołowiow L., 2021, Hodża Nasreddin. Przygód księga druga. Zaczarowany książę, tłum. I. Zabłudowska, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.

Smith T., Smith R., 2014, Elements of Ecology, 9th ed., Pearson, London.

Tyburski W., 2020a, Dyscypliny humanistyczno-społeczne a stan kultury i świadomości ekologicznej. Pozytywy – porażki – niepowodzenia, w: Paradoksy ekologiczne. Odpady miarą sukcesu i porażki cywilizowanej ludzkości, red. R.F. Sadowski, A. Kosieradzka-Federczyk, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, Warszawa, s. 21–32.

Tyburski W., 2020b, Ekoestetyka i edukacja ekologiczna, w: Globalna odpowiedzialność człowieka. Między analizą zjawisk a prognozą etyczną, red. K. Łukaszewska, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa, s. 20–30.

Ubertowska A., 2020, Historie biotyczne. Pomiędzy estetyką a geotraumą, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.

Wójcik-Dudek M., 2022, Dziewczyńska postpamięć natury. „Ostatnie drzewo na Ziemi” Małgorzaty Kur, „Bibliotekarz Podlaski”, R. 23, nr 3, s. 143–157.

Wójcik-Dudek M., 2023a, Czego może nauczyć łodzik? (Eko)krytyczne czytanie „Ody do młodości”, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia”, T. 14, s. 181–195, pobrano z: https://didactica.uken.krakow.pl/article/view/10664 [15.09.2024].

Wójcik-Dudek M., 2023b, Jak być ze świata? Zwrot geologiczny i polonistyka/humanistyka terenowa w szkole, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 1, s. 1–21, https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.03.

Zdunik J., 2023, Czy empatia jest odpowiedzią na antropocen? Kilka refleksji z perspektywy psychologii lektury i dydaktyki polonistycznej, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica”, T. 11, s. 47–61, https://doi.org/10.24917/23534583.11.4.

Загрузки

Опубликован

2024-12-30

Как цитировать

Podemska-Kałuża, A. (2024). Jak żyć na Ziemi? Uczniowie antropocenu czytają „Bajki filozoficzne” Michela Piquemala. Paidia I Literatura, 1–19. https://doi.org/10.31261/PiL.2024.06.08

Выпуск

Раздел

Rozprawy