Zarządzanie kapitałem ludzkim przez strach. Kontrowersyjna droga do krótkotrwałych wyników
Słowa kluczowe:
zarządzanie strachem, model eliminacji strachu z zarządzania rozwojem kapitału ludzkiegoAbstrakt
Celem artykułu jest analiza i ocena skutków odczuwania strachu w miejscu pracy przez kapitał ludzki przedsiębiorstw oraz zaprezentowanie autorskiego „12-etapowego modelu eliminacji strachu z zarządzania rozwojem kapitału ludzkiego”. Wyniki badań potwierdzają, że zarządzanie przez strach, choć dosyć często jest skuteczne w krótkim okresie, budzi kontrowersje, negatywne skojarzenia i ma destruktywne skutki. To podejście opiera się na wykorzystywaniu strachu, presji, manipulacji oraz surowych metod, aby zmotywować pracowników do osiągania celów organizacji lub prywatnego celu menadżera. Pomimo potencjalnych korzyści, jak np. natychmiastowe rezultaty, przeprowadzone badania pilotażowe pokazują, że długoterminowe konsekwencje dla przedsiębiorstwa i kapitału ludzkiego są jednak niekorzystne.Bibliografia
Bolles R.C., Fanslow M.S. (1980), A perceptual – defensive – recuperative Model of Fear and Pain, “Behavioral and Brain Sciences”, No. 3.
Bralczyk J. (red.) (2008), Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, PWN, Warszawa.
Cure L.K. (2016), Emotions in the workplace: fear and organizational behavior, http://innovativecon nectionsinc.com/emotions-in-the-workplace-fearand-organizational-behavior/ [dostęp: 15.06.2023].
Dib F. (2015), How workplace fear rots the brain, http://www.managers.org.uk/insights/news/2015/february/how-workplace-fear-rots-the-brain [dostęp: 15.06.2023].
Freud S. (2005), Poza zasadą przyjemności, PWN, Warszawa.
Judt T., Snyder T. (2012), Rozważania o XX wieku, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
Kamiński M. (2014), Pojęcie lęku i strachu oraz ich znaczenie dla prób samobójczych, „Przegląd Prawniczy, Ekonomiczny i Społeczny”, nr 4, https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/1eb0de8b-027b-40b7-840d-264b84aabbc4/content [dostęp: 15.06.2023].
Kępiński A. (1977), Lęk, Wydawnictwo Literackie, Warszawa.
Klichowski L. (1994), Lęk – strach – panika. Przyczyny i zapobieganie, Printer, Poznań.
Kozielecki J. (2007), Cywilizacja strachu i kultura nadziei, „Nauka”, nr 2, http://www.pan.poznan.pl/nauki/N_207_01_Kozielecki.pdf [dostęp: 15.06.2023].
Mellibruda J. (2004), Z lękiem i strachem u podłoża, „Świat Problemów”, nr 1, http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/62-wiat-problemow/896-z-lekiemi-strachem-u-podloza.html [dostęp: 15.06.2023].
Olesiński Z. (red.) (2020), Składniki turkusowych organizacji, Difin, Warszawa.
Stemplewska L. (2020), Zarządzanie własnym czasem pracy 4.0, (w:) Olesiński Z. (red.), Składniki turkusowych organizacji, Difin, Warszawa.
Suarez J.G. (1993), Managing fear in the workplace, “TQLO Publication”, No. 93–01, http://www.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a275472.pdf [dostęp: 15.06.2023].
Taylor R. (2015), A scary boss won’t always get the best out of staff: Companies with a‚ culture of fear’are worse-performing than those where workers are treatedequally, http://www.dailymail.co.uk/news/article-3258180/A-scary-boss-wont-best-staff-Companies-culture-fear-worse-performingworkers-treated-equally.html#ixzz41ao0flvj [dostęp: 15.06.2023].
Thomas D. (2014), Love as a Replacement for Fear in the Workplace, “Emerging Leadership Journeys”, Vol. 7, Issue 1, http://www.regent.edu/acad/global/publications/elj/vol7iss1/4ELJ-Thomas.pdf [dostęp: 15.06.2023].
Стэмплевска Л. (2020), Человеческий Капитал Польских и Украинских Предприятии в Условиях Изменчивой Экономической Среды, Издательство Болгарской академии наук „Проф. Марин Дринов”, София.