(Un)happy Endings in Contemporary Children’s Holocaust Literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.07

Keywords:

contemporary children’s literature, the Holocaust, morality, difficult emotions in literature

Abstract

Among Polish books in the genre of children’s literature, there are many that do not refrain from taking up difficult topics, ones which are burdened with a heavy emotional charge. Among such books are numerous stories about the Holocaust. These stories provide an opportunity to work through traumatic emotions and, at the same time, open the field for reflection on the shaping of socially desirable moral attitudes among young readers and on the mediating role of adults in the reading process. This article analyzes selected works representing this genre as attempts to overcome the dominant convention of happy endings in children’s literature. Anna Sałatarow also attempts to define the consequences of the unhappy or open endings in stories for young readers.

Author Biography

Anna Sałatarow, Jagiellonian University

Anna Sałatarow — doktorantka kierunku literaturoznawstwo w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka polonistyki ze specjalnością nauczycielską. Autorka między innymi artykułów w książkach serii „Edukacja Nauczycielska Polonisty” oraz w czasopismach „Polonistyka. Innowacje”,
„Polisemia”, „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty”. Główne obszary zainteresowań to dydaktyka literatury, literatura dokumentu osobistego i związana z tematyką Zagłady.

References

Adamczykowa Z., 2008, Literatura „czwarta” — w kręgu zagadnień teoretycznych, w: Heska-Kwaśniewicz K., red., Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), Katowice.

Baluch A., 2003, Od ludus do agora. Rozważania o książkach dla młodzieży i o sposobach lektury, które wiodą od zabawy do poważnej rozmowy o literaturze, Kraków.

Bednarek J., Pawlak P., 2019, Pan Stanisław odlatuje, Warszawa.

Beręsewicz P., 2018, Ściśle tajne, Łódź.

Bettelheim B., 1985, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa.

Chmielewska I., 2011, Pamiętnik Blumki, Poznań.

Combrzyńska-Nogala D., 2014, Bezsenność Juki, Łódź.

Czechowski J., 2007, Funkcje edukacyjnej literatury dla dzieci i młodzieży, „Kultura i Edukacja”, nr 2.

Domagalska S., 2016, Przyszywany dziadek, Warszawa.

Dyrda A., 2021, Ostatni dżem babci, Szczecin.

Fabicka J., 2021, Rutka, Warszawa.

Gawryluk B., 2016, Teraz tu jest nasz dom, Łódź.

Groński R.M., 2010, Szlemiel, Warszawa.

Hoffmann J., Michułka D., Mínguez-López X., 2020, Czytanie literatury i emocje — perspektywa edukacyjna, „Filoteknos”, nr 10.

Janus-Sitarz A., 2016, W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Kraków.

Jaromir A., Cichowska G., 2014, Ostatnie przedstawienie panny Esterki, Poznań.

Józefowicz A., 2017, Oswajanie z przemijaniem — temat śmierci we współczesnej literaturze dla dzieci. Terapeutyczne walory wybranych powieści, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 3.

Kent R., 2015, Mój pies Lala [tłum. K. Łaziuk], Warszawa.

Klus-Stańska D., 2009, Od niechęci wobec dziecięcej samodzielności myślenia do przekazu fikcji społecznej, „Studia Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego”, nr 18.

Kosmowska B., 2012, Dziewczynka z parku, Warszawa.

Landau I., 2015, Ostatnie piętro, Łódź.

Michułka D., 2016, Przełamywanie granic książki dla dziecka. „Ostatnie przedstawienie panny Esterki” Adama Jaromira jako lektura o czytaniu pamięci, „Dydaktyka Polonistyczna”, nr 2.

Niesporek-Szamburska, B., Baśń, w: Heska-Kwaśniewicz K., red., Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), Katowice.

Pierelotkin I., 2017, Tata ma dziewczynę, Łódź.

Propp W., 1968, Morfologia bajki, „Pamiętnik Literacki”, nr 59/4.

Rudniańska J., 2015, Bajka o Wojnie, Warszawa.

Rusinek M., 2019, Zaklęcie na „w”, Łódź.

Szkłowski W.B., 2006, Sztuka jako chwyt, w: Burzyńska A., Markowski M.P., red., Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków.

Śmiechowska-Petrovskij E., 2011, Wezwanie do własnej aktywności w kontekście doboru literatury dla dzieci przez pedagogów, „Forum Pedagogiczne”, nr 2.

Wójcik-Dudek M., 2008, Czytająca dziewczyna. O przemianach współczesnej powieści dla dziewcząt, w: Heska-Kwaśniewicz K., red., Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), Katowice.

Published

2022-10-06

How to Cite

Sałatarow, A. (2022). (Un)happy Endings in Contemporary Children’s Holocaust Literature. Paidia and Literature, (4), 1–10. https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.07

Issue

Section

CRITICAL SKETCHES