(Nie)szczęśliwe zakończenia we współczesnej literaturze dziecięcej podejmującej temat Zagłady

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.07

Słowa kluczowe:

współczesna literatura dziecięca, Zagłada, moralność, trudne emocje w literaturze

Abstrakt

Wśród polskich utworów z kręgu literatury dla dzieci istnieje już wiele pozycji, które nie odżegnują się od podejmowania trudnych tematów, obarczonych dużym ładunkiem emocjonalnym. Między nimi znajduje się dość liczna grupa opowieści o tematyce Zagłady. Utwory te stanowią okazję do przepracowania przykrych emocji, a zarazem otwierają pole do namysłu nad kształtowaniem wśród młodych odbiorców literatury pożądanych społecznie postaw moralnych i roli dorosłego pośrednika w procesie lektury. W niniejszym artykule przeanalizowano wybraną literaturę z tego zakresu pod kątem przełamywania konwencji pomyślnych rozwiązań kończących utwory kierowane do dziecięcych czytelników. Podjęta została także próba określenia konsekwencji płynących z nieszczęśliwych lub otwartych zakończeń opowieści dla młodych odbiorców.

Biogram autora

Anna Sałatarow - Uniwersytet Jagielloński

Anna Sałatarow — doktorantka kierunku literaturoznawstwo w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka polonistyki ze specjalnością nauczycielską. Autorka między innymi artykułów w książkach serii „Edukacja Nauczycielska Polonisty” oraz w czasopismach „Polonistyka. Innowacje”,
„Polisemia”, „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty”. Główne obszary zainteresowań to dydaktyka literatury, literatura dokumentu osobistego i związana z tematyką Zagłady.

Bibliografia

Adamczykowa Z., 2008, Literatura „czwarta” — w kręgu zagadnień teoretycznych, w: Heska-Kwaśniewicz K., red., Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), Katowice.

Baluch A., 2003, Od ludus do agora. Rozważania o książkach dla młodzieży i o sposobach lektury, które wiodą od zabawy do poważnej rozmowy o literaturze, Kraków.

Bednarek J., Pawlak P., 2019, Pan Stanisław odlatuje, Warszawa.

Beręsewicz P., 2018, Ściśle tajne, Łódź.

Bettelheim B., 1985, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa.

Chmielewska I., 2011, Pamiętnik Blumki, Poznań.

Combrzyńska-Nogala D., 2014, Bezsenność Juki, Łódź.

Czechowski J., 2007, Funkcje edukacyjnej literatury dla dzieci i młodzieży, „Kultura i Edukacja”, nr 2.

Domagalska S., 2016, Przyszywany dziadek, Warszawa.

Dyrda A., 2021, Ostatni dżem babci, Szczecin.

Fabicka J., 2021, Rutka, Warszawa.

Gawryluk B., 2016, Teraz tu jest nasz dom, Łódź.

Groński R.M., 2010, Szlemiel, Warszawa.

Hoffmann J., Michułka D., Mínguez-López X., 2020, Czytanie literatury i emocje — perspektywa edukacyjna, „Filoteknos”, nr 10.

Janus-Sitarz A., 2016, W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Kraków.

Jaromir A., Cichowska G., 2014, Ostatnie przedstawienie panny Esterki, Poznań.

Józefowicz A., 2017, Oswajanie z przemijaniem — temat śmierci we współczesnej literaturze dla dzieci. Terapeutyczne walory wybranych powieści, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka”, nr 3.

Kent R., 2015, Mój pies Lala [tłum. K. Łaziuk], Warszawa.

Klus-Stańska D., 2009, Od niechęci wobec dziecięcej samodzielności myślenia do przekazu fikcji społecznej, „Studia Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego”, nr 18.

Kosmowska B., 2012, Dziewczynka z parku, Warszawa.

Landau I., 2015, Ostatnie piętro, Łódź.

Michułka D., 2016, Przełamywanie granic książki dla dziecka. „Ostatnie przedstawienie panny Esterki” Adama Jaromira jako lektura o czytaniu pamięci, „Dydaktyka Polonistyczna”, nr 2.

Niesporek-Szamburska, B., Baśń, w: Heska-Kwaśniewicz K., red., Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), Katowice.

Pierelotkin I., 2017, Tata ma dziewczynę, Łódź.

Propp W., 1968, Morfologia bajki, „Pamiętnik Literacki”, nr 59/4.

Rudniańska J., 2015, Bajka o Wojnie, Warszawa.

Rusinek M., 2019, Zaklęcie na „w”, Łódź.

Szkłowski W.B., 2006, Sztuka jako chwyt, w: Burzyńska A., Markowski M.P., red., Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków.

Śmiechowska-Petrovskij E., 2011, Wezwanie do własnej aktywności w kontekście doboru literatury dla dzieci przez pedagogów, „Forum Pedagogiczne”, nr 2.

Wójcik-Dudek M., 2008, Czytająca dziewczyna. O przemianach współczesnej powieści dla dziewcząt, w: Heska-Kwaśniewicz K., red., Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), Katowice.

Pobrania

Opublikowane

2022-10-06

Jak cytować

Sałatarow, A. (2022). (Nie)szczęśliwe zakończenia we współczesnej literaturze dziecięcej podejmującej temat Zagłady. Paidia I Literatura, (4), 1–10. https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.07

Numer

Dział

Szkice krytyczne