“Read and Change the World”: A Case Study of Children’s Social Activism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.09

Keywords:

children’s activism, literary education, children’s agency, project-based learning, multi-faceted reading

Abstract

Social activism is a way of acting whose aim is to bring about specific changes. The movement is increasingly popular among children, who have a growing understanding of large-scale phenomena and are increasingly aware of their agency. The aim of this article is to conduct an overview of the phenomenon of children’s social activism and to analyse the activities undertaken by children activists in an educational-literary interdisciplinary project carried out by early school-age children. The project addresses the topic of literary education and implements new initiatives to increase reading and ecological knowledge.

Author Biographies

Agnieszka Tyczka-Nowak, Adam Mickiewicz University in Poznan

Agnieszka Tyczka-Nowak — mgr filologii angielskiej, pedagog specjalny, nauczyciel języka angielskiego, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk o Języku i Literaturze UAM. Jej zainteresowania naukowe skupiają się głównie na dydaktyce i metodyce języka angielskiego jako obcego, ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki specjalnej oraz innowacji w nauczaniu języków obcych i w tych obszarach umieściła swoją rozprawę doktorską. Obecnie realizuje projekt badawczy pt. „Zastosowanie mnemotechnik jako alternatywnych strategii pamięciowych w nauczaniu leksyki języka angielskiego uczniów w spektrum autyzmu”. Interesuje się również literaturą amerykańską, a jej zamiłowanie do książek przejawia się w życiu zarówno prywatnym, jak i zawodowym. Pracuje nad rozpowszechnianiem kultury i literatury amerykańskiej oraz brytyjskiej wśród dzieci i młodzieży przez prowadzenie projektów edukacyjnych, kół zainteresowań, a przede wszystkim przez wykorzystywanie tekstów dostosowanych do zainteresowań i poziomu uczniów na lekcjach języka obcego.

Patrycja Tyczka-Morzyńska, Primary School in Powidz

Patrycja Tyczka-Morzyńska — nauczyciel przedszkolny i wczesnoszkolny, pedagog specjalny, wychowawca i kierownik wypoczynku dla dzieci. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół pedagogiki wieku dziecięcego, wpływu literatury na rozwój młodego człowieka oraz funkcji i znaczenia literatury dziecięcej w procesie wychowawczo-dydaktycznym. W pracy dydaktycznej nieustannie korzysta z literatury oraz projektów edukacyjnych. Uważa, że nauczanie metodą projektów to łączenie teorii i praktyki, które pozwala zmaksymalizować indywidualny potencjał każdego ucznia. Jest inicjatorką wielu projektów edukacyjnych, akcji charytatywnych oraz konkursów skierowanych do dzieci.

References

Graff J.M., 2013, Children’s Literature as Tools of and for Activism: Reflections of JoLLE’s Inaugural Activist Literacies Conference, „Journal of Language & Literacy Education”, vol. 9, no 1.

Kawalla S., Lewandowska-Tarasiuk E., Sienkiewicz J.W., red., 2012, Baśń w terapii i wychowaniu, Warszawa.

Kruszko K., 2015, Zainteresowania czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 34, nr 2.

Laskowska J., 2017, Rynek książki dla dzieci i młodzieży w Polsce, „Jednak Książki, Gdańskie Czasopismo Humanistyczne”, nr 7: Pomiędzy dziećmi i dorosłymi. Przekraczanie granic w literaturze dla dzieci i młodzieży, s. 201—210.

Leszczyński G., red., 2005, Kulturowe konteksty baśni, t. 1: Rozigrana córa mitu, Poznań.

Oswell D., 2013, The Agency of Children. From Family to Global Human Rights, Cambridge.

Singer J., Shagoury, R., 2005, Stirring Up Justice: Adolescents Reading, Writing, and Changing the World, „Journal of Adolescent & Adult Literacy”, vol. 49, no 4.

Stake R.E., 2009, Jakościowe studium przypadku, w: Denzin N.K., Lincoln Y.S., red., Metody badań jakościowych, t. 1, Warszawa.

Pilch T., red., 2008, Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, t. 7, Warszawa.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r., Dz.U. 2017 poz. 356.

Whitehouse R.B.C., Kruger S., Whitehouse P., 2017, Using Children’s Literature to Inspire Intergenerational Learning, „Journal of Intergenerational Relationships”, vol. 16, no 1—2.

Published

2022-10-04

How to Cite

Tyczka-Nowak, A., & Tyczka-Morzyńska, P. (2022). “Read and Change the World”: A Case Study of Children’s Social Activism. Paidia and Literature, (4), 1–9. https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.09

Issue

Section

THE END OF CHILDHOOD AS WE KNOW IT?