„Czytaj i zmieniaj świat” – studium przypadku dziecięcego aktywizmu społecznego.

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.09

Słowa kluczowe:

children's activism, literary education, children's agency, project-based learning, multi-faceted reading

Abstrakt

Aktywizm społeczny to sposób działania mający na celu doprowadzenie do określonych zmian. Ruch ten jest coraz bardziej popularny wśród dzieci, które coraz lepiej rozumieją wielkoskalowe zjawiska i są coraz bardziej świadome swojego sprawstwa. Celem artykułu jest przeprowadzenie przeglądu zjawiska dziecięcego aktywizmu społecznego oraz analiza działań podejmowanych przez dzieci aktywistów w ramach edukacyjno-literackiego, interdyscyplinarnego projektu realizowanego przez dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Projekt podejmował temat edukacji literackiej i wdrażał nowe inicjatywy mające na celu podnoszenie poziomu czytelnictwa i ekologii.

Biogramy autorów

Agnieszka Tyczka-Nowak - Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu

Agnieszka Tyczka-Nowak — mgr filologii angielskiej, pedagog specjalny, nauczyciel języka angielskiego, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk o Języku i Literaturze UAM. Jej zainteresowania naukowe skupiają się głównie na dydaktyce i metodyce języka angielskiego jako obcego, ze szczególnym uwzględnieniem dydaktyki specjalnej oraz innowacji w nauczaniu języków obcych i w tych obszarach umieściła swoją rozprawę doktorską. Obecnie realizuje projekt badawczy pt. „Zastosowanie mnemotechnik jako alternatywnych strategii pamięciowych w nauczaniu leksyki języka angielskiego uczniów w spektrum autyzmu”. Interesuje się również literaturą amerykańską, a jej zamiłowanie do książek przejawia się w życiu zarówno prywatnym, jak i zawodowym. Pracuje nad rozpowszechnianiem kultury i literatury amerykańskiej oraz brytyjskiej wśród dzieci i młodzieży przez prowadzenie projektów edukacyjnych, kół zainteresowań, a przede wszystkim przez wykorzystywanie tekstów dostosowanych do zainteresowań i poziomu uczniów na lekcjach języka obcego.

Patrycja Tyczka-Morzyńska - Szkoła Podstawowa w Powidzu

Patrycja Tyczka-Morzyńska — nauczyciel przedszkolny i wczesnoszkolny, pedagog specjalny, wychowawca i kierownik wypoczynku dla dzieci. Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół pedagogiki wieku dziecięcego, wpływu literatury na rozwój młodego człowieka oraz funkcji i znaczenia literatury dziecięcej w procesie wychowawczo-dydaktycznym. W pracy dydaktycznej nieustannie korzysta z literatury oraz projektów edukacyjnych. Uważa, że nauczanie metodą projektów to łączenie teorii i praktyki, które pozwala zmaksymalizować indywidualny potencjał każdego ucznia. Jest inicjatorką wielu projektów edukacyjnych, akcji charytatywnych oraz konkursów skierowanych do dzieci.

Bibliografia

Graff J.M., 2013, Children’s Literature as Tools of and for Activism: Reflections of JoLLE’s Inaugural Activist Literacies Conference, „Journal of Language & Literacy Education”, vol. 9, no 1.

Kawalla S., Lewandowska-Tarasiuk E., Sienkiewicz J.W., red., 2012, Baśń w terapii i wychowaniu, Warszawa.

Kruszko K., 2015, Zainteresowania czytelnicze dzieci w wieku wczesnoszkolnym, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 34, nr 2.

Laskowska J., 2017, Rynek książki dla dzieci i młodzieży w Polsce, „Jednak Książki, Gdańskie Czasopismo Humanistyczne”, nr 7: Pomiędzy dziećmi i dorosłymi. Przekraczanie granic w literaturze dla dzieci i młodzieży, s. 201—210.

Leszczyński G., red., 2005, Kulturowe konteksty baśni, t. 1: Rozigrana córa mitu, Poznań.

Oswell D., 2013, The Agency of Children. From Family to Global Human Rights, Cambridge.

Singer J., Shagoury, R., 2005, Stirring Up Justice: Adolescents Reading, Writing, and Changing the World, „Journal of Adolescent & Adult Literacy”, vol. 49, no 4.

Stake R.E., 2009, Jakościowe studium przypadku, w: Denzin N.K., Lincoln Y.S., red., Metody badań jakościowych, t. 1, Warszawa.

Pilch T., red., 2008, Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, t. 7, Warszawa.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r., Dz.U. 2017 poz. 356.

Whitehouse R.B.C., Kruger S., Whitehouse P., 2017, Using Children’s Literature to Inspire Intergenerational Learning, „Journal of Intergenerational Relationships”, vol. 16, no 1—2.

Pobrania

Opublikowane

2022-10-04

Jak cytować

Tyczka-Nowak, A., & Tyczka-Morzyńska, P. (2022). „Czytaj i zmieniaj świat” – studium przypadku dziecięcego aktywizmu społecznego. Paidia I Literatura, (4), 1–9. https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.09

Numer

Dział

Koniec dzieciństwa, jakie znamy?